~Setitis Tinta~

My photo
Metropolis Serendah, Selangor, Malaysia
Readers today, Leaders tomorrow

3/09/2010

Fikir sejenak....


Kadang- kadang kite x sedar yg solat2 sunat ni dpt memberi kite seswatu yg lebih bermakna selain solat fardhu yg semestinya menjadi kewajipan kite. Siapa sangka dengan solat dhuha 2 rakaat sahaja begitu besar ganjaranya. Rasulullah sendiri bersabda yg bermaksud dengan solat dhuha, dapat menarik rezeki dan menolak kepapaan. Kalau lah ummat islam sendri memanfaat kn betol2 ajaran islam ni, mesti dpt rase kemanisan islam tu. Aku terpikat dgn satu riwayat dr Abu Hurairah dlm riwayatnya;

Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Jadi nk tggu ape lg, knape masih xnk ber’Dhuha’ setiap hari? Apekah da ckup rzeki yg kte ade ini? Tapi knapa masih rse kn kesempitan hidup? Cuba kita fikir sejenak….

Sabda Nabi lagi tentang kelebihan solat dhuha ni;

Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” ( Riwayat At-Thabarani )

Itulah dia sedikit peringatan kepada mereka yg masih alpa. Lebih2 lagi kami ni da nk dkt sgt ngn internship. Kepada yg masih blom dpt penempatan d mn2 company lg, xterase ke cara ini insyaAllah dpt membantu? Fikir2 kn lah……



3 C0mmenT:

Anonymous said...

waaaaa... nak smyg dhuha la.. tapi ape masanya??.... dari pukul brp ke pukul berapa?... standard org buat aa....

Einzafeera said...

baguih2..

MuiZzudDEen.MahYuddiN said...

@wildane= hoOOooo waktu dia lps terbit matahari hingga b4 subuh dong. kamu buat ya!

@akak= hahaha hrp2 dpt selalu buat lek...asek miss jgk skunk

Post a Comment

nak komen ke? silakan. just watch ur words... :D